جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه
مشکلات اصلی استقلال چیست؟

انتخاب های غلط و‌ دعواهای همیشگی !

هیات‌مدیره های ناهماهنگ،چالش ها و منازعات همیشگی پیشکسوتان و ترکیب غلط در کادر فنی از جمله دلایل عدم موفقیت استقلال است.این تضاد فکری و مدیریتی هواداران را خسته و دل آزرده کرده است!

هیات‌مدیره های ناهماهنگ،چالش ها و منازعات همیشگی پیشکسوتان و ترکیب غلط در کادر فنی از جمله دلایل عدم موفقیت استقلال است.این تضاد فکری و مدیریتی هواداران را خسته و دل آزرده کرده است!


اگر عملکرد مدیریتی و فنی باشگاه استقلال را در چند سال گذشته زیر ذره بین‌ببریم و دلایل عدم توفیق این تیم را فارغ از تمایلات رنگی ، ملاحظات فوتبالی و رفیق بازیهای رایج تحلیل کنیم،به نتایج روشن و‌ملموسی می رسیم.
در گام‌ نخست باید بپذیریم انتخاب افراد در هیات مدیره این باشگاه در چند سال گذشته، مبتنی بر شایسته سالاری و گزینش عناصر کارآمد و توانا نبوده است.در واقع مدیران منتسب از سوی وزارت ورزش در هیات مدیره های این باشگاه قبل از آنکه تلاشی برای رفع مشکلات استقلالی ها داشته باشند،به فکر تخریب یکدیگر و بیرون کردن هم از صحنه هستند.
نمونه عینی این موضوع را چندی پیش در منازعه و‌مشاجره خلیل زاده و سعادتمند در برنامه‌تلویزیونی دیدیم.
این دو و نفرات دیگر در همه حال به جای آنکه یار استقلال باشند،بار آنها شده اند.  به قول قدیمی ها   به جای آنکه قاتق نان هواداران باشند قاتل جان آنها شده اند و...
در این زمینه مقصر اصلی وزارت ورزش و شخص سلطانی فر است که در انتخاب افراد در هیات مدیره دیدگاه درستی نداشته وعمدتا بر اساس تفکرات جناحی و نان قرض دادن های رایج اقدام کرده است.
در بخش دوم‌ باید این ایرادو نقیصه را متوجه بزرگان و ریش سفیدان باشگاه دانست.
متاسفانه پیشکسوتان باشگاه هم برای آرامش  و حرکت اصولی استقلال گام بر نمی دارند.
در واقع هر کس خود را ذیحق و مستحق  مسئولیت می داند و از بزرگتر حرف شنوی ندارد.

بعد از درگذشت ناصر حجازی و‌منصور پورحیدری به عنوان دو اسطوره اخلاق و مردمی این نقیصه کاملا نمایان شد.
در چند هفته گذشته قدیمی های باشگاه به جای آنکه در کنار فکری و دستیارانش باشند ودر میدان عمل به استقلال کمک کنند.عمده انرژی خود را صرف تخریب و‌برخورد لفظی با پرسپولیسی ها کردند.
حرفها و جنجال آفرینی امیر حسین صادقی،مهدی فنونی زاده و چند چهره دیگر در فضای مجازی و حمایت از تیم اولسان کره ،موجب گسترش منازعات شد و استقلال را به بیراهه برد.
چالش اخیر علیرضا منصوریان‌با مرفاوی و مظلومی روی دیگر این‌ پرونده را گشود و نشان داد در تیم آبی وحدت و انسجام گروهی نزول فاحشی یافته است.
منصوریان ، مرفاوی ،صادقی ،فنونی زاده و دیگر چهره های شاخص استقلال ، فارغ از خود‌محوریها و خود بینی ها باید به فکر وحدت و انسجام‌ این تیم باشند و از تفرقه افکنی اجتناب کنند.
حرفهای اخیر منصوریان و دعوت  از مظلومی و مرفاوی  برای کمک به فکری و نه  تلاش برای مربیگری  آتشی دوباره بر افروخت.
مرفاوی  هم بلافاصله واکنش نشان داد و  با شدیدترین الفاظ منصوریان را خطاب قرار داد و..
آیا این گونه اقدامات و رویه های رایج نزد بزرگان و پیشکسوتان کمکی به اصلاح امور می کند؟
اگر در انتخاب وغلط هیات مدیره ها و دخالتهای مکرر ‌وزارت ورزش ، سلطانی‌فر را مقصر می دانید، باید بدانید برخی از پیشکسوتان و ریش سفیدان شما هم به بیراهه رفته و با گل به خودی به اساس باشگاه لطمات‌جبران ناپذیری وارد کرده‌اند.
در ابعاد فنی هم استقلال از انتخاب  افرادبهره درستی نبرده است.
متاسفانه پراکندگی و ناهماهنگی در کادر فنی دیده می شود
سیروس دین محمدی در همان اوایل حضورش در کادر فنی متوجه این موضوع شد و کنار کشید.
فکری در کنار خود صمد مرفاوی و حنیف عمران زاده را دارد.مظلومی هم در پست سرپرستی است.
کادر پزشکی سابق هم‌به دلیل برخی اختلافات‌کنار رفتند.
این‌کادر خیلی قوی و همدل نبست و برای شکستن بحران و فشارها تحمل کمتری دارد. 
در کنار این موضوعات  باید به نارضایتی فرشید اسماعیلی،واکنش های گاه و بیگاه‌ فرشید باقری،دیاباته و سیاوش یزدانی و ناخشنودی قائدی از تعویض هم‌اشاره داشت.  برخورد های انضباطی به اجرا درآمده هم  حکایت از نبود اتحاد و انسجام در ابعاد فنی دارد.
این عوامل باعث شده تا فشار مضاعفی متوجه فکری باشد و او به جای تمرکز در امورفنی به حواشی بپردازد.فکری نمایش  ضعیف تیمش برابر ذوب آهن را متوجه داوری کرد و مانند گذشته به وزیر ورزش تاخت.حال آنکه بعد از بازبینی صحنه ها مشخص شد که گل ریکانی بازیکن نفت ابادان‌در بازی قبلی درست بوده و ذوب آهن هم‌از یک‌پنالتی محروم شده است و...
به هر حال با عنایت به موارد مطروحه اعتقاد داریم‌،استقلال برای رسیدن به جایگاه اصلی نیاز به آرامش و هدایت اصولی دارد.
حضور مددی و آصفی در هیات مدیره را باید به فال نیک گرفت.

بزرگان‌استقلال‌هم باید در میدان عمل حامی کادر فنی و بازیکنان‌باشند و با کمک‌ و پشتیبانی هواداران این تیم را به جایگاه اصلی رهنمون سازند. 
محمود فکری هم عمده نیروی خود را باید وقف تمرینات روزانه و ایجاد هماهنگی در تیم کند.
عصبانیت،پرخاشگری و از کوره در رفتن ها و پاک کردن صورت مساله دردی از تاکتیک استقلال دوا‌نمی کند.باید با تدبیر  و همفکری کار پیش برد و در صورت نیاز به تقویت کادر فنی همت گماشت و...
نویسنده: احمد میرزاییان