شنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه
آقای‌‌شکوری و اظهارات سبک؛

وقتی بزرگان فوتبال ،کوچکی می کنند!

اظهارات‌سبک و سخیف مدیر باشگاه پرسپولیس  به‌قدری تاسف بار بودکه بی درنگ یاد قدیمی ها افتادم که وقتی طرف به در و دیوار می زد ،بلافاصله به او تشر می زدند که سکوت  کن و بگذر از این حرفهای چپندر قیچی !!

اظهارات‌سبک و سخیف مدیر باشگاه پرسپولیس  به‌ قدری تاسف بار بودکه بی درنگ یاد قدیمی ها افتادم که وقتی طرف به در و دیوار می زد ،بلافاصله به او تشر می زدند که سکوت  کن و بگذر از این حرفهای چپندر قیچی !!


خیلی بنا نداشتم‌ سخنان بی پایه و هنجار شکنانه ابراهیم شکوری را یادآور شوم‌،اما‌حساسیت بزرگان ورزش و اهالی  رسانه و واکنش شدید علاقه مندان فوتبال مرا هم  به عکس العمل واداشت!
 سالها پیش در مراسم سالگرد شهدای فوتبالیست چوار ایلام‌ به همراه تیم فوتبال خبرنگاران (قلم ورزش) به آن منطقه سفر کردیم.
تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران قدیمی هم ما را در این سفر فرهنگی و ورزشی همراهی می کردند.از  جمله همسفران می توان به همایون خان بهزادی و کاظم سید علیخانی اشاره داشت.
همایون با آنکه شرایط خوبی به لحاظ بدنی نداشت،اما بفوریت این دعوت را پذیرفت و به همراه  سید علیخانی با هواپیما به ایلام آمدند.
کاروان ما هم با اتوبوس راهی آن منطقه شد و..
شادروان همایون عزیز بیان شیوا و رسایی داشت و هر شنونده ای را مسحور می کرد.
او در جمع ورزشکاران و خانواده شهدای چوار به نکات‌ مهمی اشاره داشت که موضوع بحث ما است.
همایون در کمال تواضع و واقع بینی گفت: به لحاظ فرهنگی و سابقه ورزشی از ما به عنوان بزرگان فوتبال و ورزش کشور یاد می کنند،اما با دیدن رشادت ها و شجاعت ها و سادگی و بی آلایش مردم این‌منطقه باید بگویم شما بزرگان و سرمایه این کشور هستید و ما خیلی کوچک ‌و حقیریم !
بهزادی ادامه داد: ما فرهنگ با مردم بودن و با مردم زیستن را از مکتب شاهین آموختیم.زمانی که در آن دوران به تیم ما تاختند و درصد  تضعیف و منحل کردن شاهین برآمدند،با تصمیم بزرگان تیم به باشگاه مردمی پرسپولیس پیوستیم.در آنجا هم با مرام و رفتار بر گرفته از مکتب شاهین در کنار مردم بودیم و برای مردم تلاش کردیم.
در پرسپولیس همواره به جوانان توصیه می کردیم در کنار ورزش به تحصیل علم بپردازند و احترام به مردم و بزرگتر را در اولویت قراردهند.
در مکتب ما احترام‌به رقیب ،تکریم داور و تماشاگر ،تواضع و افتادگی  بیش از قهرمانی ها و بردها ارزشمند بود و در همه حال به آن تاکید می کردیم و...
 این اظهارات را بدان جهت قلمی کردم‌ تا بگویم پرسپولیس به لحاظ پیشینه فرهنگی و ورزشی از چه جایگاهی  برخوردار بود.
نباید این جایگاه رفیع  را با سخنان سبک و سخیف خدشه دار کرد.
پرسپولیس با جعفر کاشانی،حسین کلانی،همایون بهزادی،آشتیانی وطنخواه ومعینی و... که جملگی تحصیلات دانشگاهی داشتند،قهرمانی های پیاپی را به ارمغان  آوردند و آن را به هوادارانشان تقدیم کردند،بی آنکه به رقیب‌دیرینه و هواداران آنها جسارت و بی احترامی کنند و...
امروز علی پروین نزد هواداران استقلال از احترام وجایگاه خاصی برخوردار است.
ناصر حجازی و منصور پورحیدری هم دو چهره دوست داشتنی استقلال بودندو پرسپولیسی ها علاقه شدیدی به آنها داشتند.امروز هم در سفر بی بازگشت  این دو بازیکن محبوب آبی،هواداران قرمز به نیکی از آنها یاد می کنند.
امروز پذیرفتنی نیست،مدیران  و دست اندرکاران‌باشگاه پرسپولیس و برخی پیشکسوتان حرفهای تفرقه آمیز بر زبان جاری سازند و طرف مقابل را تحریک کنند.
اظهارات ابراهیم شکوری حرفهای یک مدیر باشگاهی و تحصیل کرده  دانشگاهی نیست!
شما امروز وارث این‌ تفکر ارزشمند بزرگان‌پرسپولیس هستید که در عین قوی بودن،به شدت به قوی بودن طرف مقابل اعتقاد داشتندو احترام حریف به حریف در اولویت بود.
باید قدری با تامل و تدبر حرف زد و از هیجانی و احساسی صحبت کردن فاصله گرفت.
آقای شکوری؛
 این حرفها،بیان احساس نوجوانان 10-15 ساله است نه یک مدیر باشگاهی!
وقتی بزرگان‌یگ‌باشگاه کوچکی می کنند نمی توان‌در ورزش به افتخارات بزرگ‌دست یافت.
به عنوان‌ عضوی کوچک از ‌خانواده بزرگ عرصه رسانه از همکاران و دوستان مطبوعاتی درخواست می کنم که اشاعه دهنده ابنگونه رفتارهای ناپسند و هنجار شکنانه‌ نباشند.
متاسفانه در هنگامه برگزاری دیدار فینال جام باشگاههای آسیا شاهد اظهارات تفرقه افکنانه از سوی  هر دو جناح سنتی و  رقیب همیشگی بودیم.
این رفتارها به هیچ شکل پسندیده نیست و باید از شیوع آن پرهیز کرد.
حالا که پرونده جام باشگاههای آسیا بسته شده است باید به فکر فردای بهتر بود.باید لیگ داخلی را مهم شمرد و قویتر و منسجم تر شد.
باید  این‌نگاه را در عرصه ورزش اشاعه داد.باید محیط ورزش را‌پاک  نگه داشت.
یقینا ورزشکاران .قهرمانان و مربیان و‌مدیران ورزش باید الگوی نسل جوان باشند.این طیف باید در همه‌حال مراقب رفتار و سکنات خود باشند و اجازه ندهندفوتبال مسیر خود را گم‌ کرده و حاشیه ها بر متن غلبه کند.


نویسنده: احمد میرزاییان