جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه
علل پیروزی ایران از نگاه کارشناسان و رسانه های ژاپن

ایران مانند کرواسی سن بالا،خستگی ناپذیر!

شکست تیم ملی ژاپن در جام ملتها مقابل توپچی های ایران بازتاب گسترده بین المللی داشت از محافل فوتبال کشورهای عربی گرفته تا فیفا همه تیم ملی ایران را ستودند اما در این بین رسانه های ژاپن و کارشناسان فوتبال کشور آفتاب تابان به گونه ای دیگر به قضایا پرداختند.

آنچه که در این اظهارنظرها جای تامل دارد نگاه منطقی و توام با سازندگی منتقدان ژاپنی است که هرگز از سر احساسات دست به نقد و یا تخریب نزدند. این کشور به لحاظ فرهنگی همواره نگاه به سازندگی دارد.

در روز شنبه تلویزیون کانال پنج  آساهی ژاپن به پخش زنده مسابقه فوتبال بین تیم ها ی ملی ژاپن و ایران پرداخت ودر استودیو این شبکه جی کابیرا بعنوان مجری و ناکایاما و ناکاتا کوجی از بازیکنان اسبق تیم ملی  میهمان و کارشناس برنامه حضور داشتند ودر استادیوم محل مسابقه در دوحه نیز ماتسوگی از کارشناسان  خبره و. باتجربه فوتبال ژاپن بهمراه  مکینو و اوچیدا از چهره های محبوب فوتبالدوستان ژاپنی ازنزدیک شاهد این دیدار  فینال گونه بودند ودر طول مسابقه ودر پایان نقطه نظرات خود را در مورد ترکیب و نکات  ضعف و قدرت دو تیم  بیان کردند و همچنین  روزنامه ها ی پر تیراژ ژاپن نیز به تحلیل و علل شکست  ژاپن پرداختند که از نظرشما میگذرد.

سرجیو کارشناس و مفسر کهنه کار فوتبال ژاپن:

تیم ژاپن در ماه های گذشته ودر مسابقات  فیفادی  مقابل  تیم های مطرح اروپا یی و آمریکای جنوبی با پیروزی هایی که بدست  آورده بود سطح خود. را برتر و بالا تر از آسیا می دید و این غرور کاذب موجب شد. که در  رقابتهای جام ملتها ی آسیا در قطر  مقابل عراق و ایران تن به شکست دهیم. البته تیم ایران همیشه  قدرتمند واز بازیکنان  با کیفیتی برخوردار است که در نیمه دوم ما را در زمین خودمان محبوس کرده بودند و. اگر کار به وقت های اضافه  هم میکشید این تیم ایران با تعویض هایش شکست رابر ما تحمیل میکرد.

موری یاسو سرمربی تیم ژاپن :

من در ترکیب  اولیه و تعویض  هایم اشتباه کردم و به تیم ایران تبریک  می گویم واز فردا به بازیهای مقدماتی جام جهانی و روی پیشرفت و تنوع تاکتیکی تیم بیشتر کار خواهم کردو با  بازگشت  به ژاپن و ریکاوری  بازیکنانم را آماده دیدار های آینده خواهم کرد.

اندو کاپیتان  ژاپن :

از مردم ژاپن  و تماشاگران حاضر  در استادیوم  بخاطر  شکست وعدم صعود به مرحله نیمه  نهایی  عذر خواهی  میکنم و باید قبول کنیم در این بازی ایران برتر  و مستحق پیروزی  بود

ماتسوگی کارشناس و مفسر فوتبال  :

در آنالیزی که مربیان ما داشتند روی سن بالای بازیکنان ایران و خستگی  در دقایق پایانی به بازیکنان  جوان  و  دونده ژاپن  اشاره کرده بودند ولی دیدیم این تیم ایران بود که در نیمه دوم با پرس و جنگندگی و حملات مداوم در پی گشودن دروازه ما بود . باید به سرمربی تیم ملی ژاپن  گوشزد کنم که تیم کرواسی هم با سن بالا در جام جهانی از بهترین های جام جهانی  بودند و بیشترین  مالکیت و دوندگی را در آمار مسابقات  داشتند.

روزنامه نامه ورزشی سان کی اسپورتس:

این روزنامه با هوندا بازیکن اسبق خط هافبک  تیم ملی ژاپن به گفتگو  پرداخته بود و ایشان با اشاره به عملکرد ضعیف  تیم ملی ژاپن در این تورنمنت از رییس فدراسیون ژاپن درخواست اخراج سرمربی و جایگزین بهتری  برای تیم در ادامه راه و مسابقات  مقدماتی جام جهانی را خواستار بودند.

روزنامه نیپون اسپورتس:

در این شماره روزنامه  بعد از شکست  تیم ژاپن  به سراغ تاچیما رییس فدراسیون فوتبال ژاپن رفته و گفتگو یی را انجام دادند که تاچیما عنوان کرده بودند  همانطور  که این تیم در بازیهای  گذشته بر. اسپانیا و آلمان  و دیگر  تیم ها به پیروزی  رسید ه بود و مردم و علاقمندان به فوتبال خوشحال  بودندباید بااین شکست هم  در کنار تیم باشیم وحمایت نماییم و من بعنوان  رییس فدراسیون  با این کادر فنی  ادامه همکاری خواهم داد. و اصلا  روی تعویض  موری یاسو  فکر هم نمی کنم.

گزارش اختصاصی-رضا مقدم-ژاپن