جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه

وین :پرهیز از اختلاف، کلید موفقیت ژیمناستیک است

مردی که در نوجوانی ، آرزویش ،« قهرمانی » بود ،در یکی از روزهای گرم تابستان _ بیست و ششم مرداد ماه سال یکهزار و سیصد و بیست و چهار _ در محله خاقانی خیابان هفده شهریور _ تهران _ ( شهباز سابق) پای به عرصه وجود گذاشت .

« روح الله وین » ، قهرمان داستان ما ،آخرین فرزند علی اصغر خان وین بود که به غیر از « روح الله »  چهار پسر و دو دختر دیگر داشت .

خانواده، همه اهل ورزش بودند ، برادران بزرگتر روح الله، آقا فتح الله و شادروان آقا نصرالله که در ورزش باستانی ، پهلوانی بود و صاحب زنگ در سراسر کشور .

روح الله قصه ما در مدارس رهنما ، اقبال ، جهان ، بوعلی سینا و دبیرستان حکیم ، درس خوانده که این آخری ، محل تحصیل اغلب قهرمانان ملی و عنوان دار کشور بود .

مهدی مناجاتی ، اکبر مالکی ، پرویز میرزا حسن ( فوتبال ) ، احمد معظمی ، محمد فرهنگ دوست ، جواد رفوگر  ( کشتی ) ، مسعود صالحیه ( والیبال ) ولی الله صالح نیا ( دو و میدانی) فرخ سنجری ( تنیس روی میز ) و ... و خیلی های دیگه ، « هم مدرسه ای » های او ، در آن دوران بودند .

« بزرگ » امروز ژیمناستیک ایران ، حدوداً هشت ساله بود که با رویای قهرمانی در ورزش ، برای آموزش ژیمناستیک به سالن تمرینی این ورزش در اداره تربیت بدنی که واقع در پارک شهر تهران بود ، مراجعه میکند و پس از آن به باشگاه‌های ژیمناستیک زنده یاد علی فتحی مجموعه ورزشی شهید نقی پناهی و در ادامه برای پیگیری تمرینات تخصصی تر ، به خانه ژیمناستیک برادران شهید آذرپی مجموعه ورزشی شهید شیرودی ( امجدیه) میرود .

مربیان او، آقای « ترمال » از کشور چکسلواکی، آقای کانو از ژاین، آقای نولته از آلمان، شادروان احمد عسگری نیک و شادروان غلامعلی خرمی بودند .

روح الله وین در بسیاری از مسابقات ژیمناستیک، در سطوح مختلف استانی، آموزشگاه های کشور، باشگاه‌های کشور و ... شرکت کرد و عناوین مهمی هم بدست آورد و نهایتاً در سال یکهزار و سیصد و پنجاه و یک به عضویت تیم ملی ایران درآمد، ... اما آنجا که مجدداً به اردوی تیم ملی دعوت شد تا آخرین مراحل انتخاب در تیم ملی اصلی ( شرکت کننده در بازیهای آسیایی تهران _ ۱۳۵۳ ) را پشت سر بگذارد، با آسیب دیدگی سختی از ناحیه شانه مواجه شد و غایب بازیهای آسیایی تهران می شود .

... و اما ،داستان زندگی ورزشی روح الله وین ، از این به بعد ، سرشار از موفقیت و بهروزی و سازندگی می شود .

در بخش مربیگری ، قهرمانان بسیاری تربیت کرده و تیمهای تحت آموزش وی ، همواره در پیکارهای کشوری ، عناوین مهمی را ، صاحب می شدند ،

« محمد سیفی » قهرمان ملی پرسابقه ژیمناستیک هنری ایران ، از جمله شاگردان روح الله وین بود ، مرتضی مشهدی ابوالقاسم ، ایرج نیک خواه ، حسین مشهدی ابوالقاسم ، دکتر رضا محمد کاظمی ،

مهندس فرزین قاسم زاده ،احمد جیرودی ، احمد محمدی ، وحید حیدری ، علی سیل سپور و ... از دیگر شاگردان وی و از قهرمانان ژیمناستیک در سطوح مختلف استان و کشور بودند .

« وین » بیش از بیست سال و در مقاطع مختلف رییس هیات ژیمناستیک استان تهران بود و در دوران مسوولیتش ، همواره تیم‌های منتخب استان ، درخششی چشمگیر در عرصه رقابتهای کشوری داشتند .

 داوری بین المللی ژیمناستیک هنری ، مربیگری و سرمربیگری تیم ملی ، عضویت در کمیته های فنی و شورای سیاستگذاری ژیمناستیک کشور از جمله مسوولیتهای « وین » در زمینه اجرایی بود .

« روح الله » مطلب ما ، همیشه از « نادر خان فریاد شیران » و دکتر « سید عبدالکریم سادات رضاعی » به نیکی یاد میکند و می گوید؛

« با حمایت و پشتیبانی آقای فریاد شیران بود که ما توانستیم ، سالن تخصصی و قهرمانی ژیمناستیک شهید حیدرنیا را تجهیز کرده و به نام جناب استاد « غضنفر جباری » ، نامگذاری نماییم » .کاری که امروزه ، مسوولان دیگر ورزشها، انجام می دهند .

 توضیحا اینکه، نادر فریاد شیران از قهرمانان ارزشمند ورزش فوتبال ، مربی تیم ملی فوتبال و از جمله کارشناسان ارشد سازمان وقت تربیت بدنی و ... ،در آن هنگام ، رییس اداره تربیت بدنی حوزه شمالغرب و مدیر مجموعه ورزشی شهید حیدر نیای تهران بود  .

« روح الله وین » که خارج از  حوزه ژیمناستیک و در بین اهالی دیگر ورزشها هم ، دارای کسوت ، حرمت و احترام والایی است ، در خصوص وضعیت حال حاضر ژیمناستیک ایران می گوید .

« کلید موفقیت های ژیمناستیک کشورمان در سایه همدلی، اتحاد و همبستگی تمامی سرمایه های ژیمناستیک است .

 

وی با اعلام حمایت از تصمیم دکتر هاشمی وزیر ورزش و جوانان در سپردن اداره ژیمناستیک کشور به خانم درگاهی و برگزاری مجمع انتخابات ریاست فدراسیون ژیمناستیک، گفت :

برای خروج از حواشی ژیمناستیک در داخل و خارج از کشور، آقای وزیر، بهترین تصمیم را گرفتند .

اما ، در مصاحبه پیشین من در خصوص مسوولان فدراسیون ژیمناستیک ، برداشت های متفاوتی صورت گرفته بود . من ، اعتقاد دارم ، ژیمناستیک ما به حداکثر پیشرفت و توفیق نخواهد رسید ، مگر با بهره‌مندی از دانش

همه کسانی که در ژیمناستیک فعالیت می کنند.در خصوص فدراسیون ژیمناستیک هم می گویم ، من ، تابع قانون و مقررات و انتخاب فرد اصلح در انتخابات ریاست فدراسیون ژیمناستیک هستم و هر فردی را که « مجمع » به عنوان « رییس فدراسیون » انتخاب نماید، در کنارش بوده و بدون توقع، در جهت خدمت به خانواده ژیمناستیک تلاش خواهم کرد.

گفت و گو:فرامرزسنگینی