جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه
مصوبه دیگری به نفع ورزش رد شد؛

آقای رئیس جمهور، لطفا ورزش را دریابید

خبری غیر مترقبه بار دیگر ورزش را با محدودیت تازه مواجه کرد. مصوبه ‌خوب مجلس درباره تخصیص یک درصد از مالیات اشخاص غیر دولتی به بخش ورزش از سوی شورای نگهبان رد شد.

اخیرا و با توجه به نقدها و پیشنهادهای سازنده اهالی ورزش در ارتباط با لزوم حمایت دولت و مجلس از ورزش در برنامه هفتم توسعه اقدامات خوبی از سوی مجلس محترم انجام شد.

خبر کوتاه بود، محمد جواد خانپور عضو کمیسیون توسعه منابع کمیته ملی المپیک و از طراحان مصوبه اخیر مجلس از رد شدن آن از سوی شورای نگهبان خبر داد.

شورای محترم ‌نگهبان بر اساس اصل ۷۵‌ قانون ‌اساسی می گوید: طرح های قانونی و پیشنهاد ها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان‌ می کنند نباید به تقلیل درآمد عمومی و یا افزایش هزینه های عمومی بیانجامد.

جا داشت چنانچه ایرادی به این مصوبه وارد بود، این موضوع در شورای عالی ورزش مطرح می شد و آثار مثبت و منفی این مصوبه مورد ارزیابی قرار می گرفت!

موضوع بعدی اخذ نظرات مشورتی کارشناسان و اهالی فن بود تا رد این‌ مصوبه موجد دغدغه دستگاه ورزش نشود.

ازطرفی (هزینه) برای حفظ سلامت قاطبه مردم از جمله قشر نوجوان و جوان (فایده) محسوب می شود. در این‌ راستا ورزش و همگانی کردن آن در نه در حد شعار بلکه در عمل باید در اولویت قرار گیرد. امروز گرانی دارو  بیداد می کند.

هزینه درمان در بیمارستان‌ ها و درمانگاه‌ها فشاری مضاعف به دولت و مردم تحمیل می کند.

سوبسیدی که دولت به بخش دارو و درمان اختصاص می دهد، همه ساله افزایش می یابد و بخش قابل توجهی از بودجه را در بر می گیرد. برای کاهش این ناملایمات و بیماری ها و بلعیدن بودجه کشور در بخش درمان، آیا جایی بهتر و مناسب تر از ورزش می توان یافت؟

اگر قبول داریم که امروز در عصر ماشینی فعالیت بدنی و ورزش از نان شب هم واجب تر است، چرا نگاه خود را تغییر نمی دهیم؟

همواره گفته ایم و نوشته ایم که باید نگاه دولت و مجلس و وزارتخانه ها و نهادها به ورزش تغییر کند. با ورزش درجه چندم و نگاه دم دستی نمی توان آسیب های اجتماعی را کاهش داد.

با کوچک کردن همه ساله " چونه ورزش"  خانواده ها را درگیر مصائب متعدد می کنیم.

این ‌موضوع فشار مضاعفی به دولت هم تحمیل می کند. بحث اعتیاد، ناهنجاری‌های اجتماعی و تهاجم فرهنگی غرب که لبه اصلی آن متوجه اقشار نوجوان و جوان است باید جدی گرفته شود.

در یکی دو ماهه اخیر بحث غربالگری و تست فشار خون و قند آحاد مردم از سوی وزارت بهداشت و درمان انجام و نیمی از جمعیت کشور مورد آزمایش قرار گرفته اند. آمار مکتسبه از درگیری اقشار مختلف با فشار خون بالا و دیابت از نوع یک و دو می باشد.

این بیماری‌های پنهان تهدیدی جدی است و از نبود تحرک لازم در جامعه، تغذیه نامناسب و مسائل روحی و روانی و فشارهای اقتصادی حکایت می کند.

با این تفاسیر و در راستای حمایت اصولی از ورزش از ریاست جمهوری درخواست می کنیم برای جاری نمودن مصوبه اخیر مجلس ورود کنند و با رفع موانع و ابهامات شورای نگهبان، زمینه ساز یک اقدام زیر بنایی باشند.

نویسنده: احمد میرزاییان