جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه
با انجام‌ دور اول مسابقات جام ملت‌های آسیا؛

چهره مدعیان مشخص شد

دیشب عربستان با پیروزی بر عمان برای رقبا خط و نشان کشید. تیم های ژاپن، کره، ایران و استرالیا هم پیش از این قدرت خود را نشان داده بودند.

پنج مدعی اصلی جام‌ ملت‌ها با انجام دور اول مسابقات مقدماتی نمایی از هماهنگی و انسجام تیمی خود را آشکار کردند.

تیم‌ های عراق، قطر، عمان، ازبکستان، اردن، ویتنام و بحرین هم در مرتبه ای پایین تر از گروه اول می توانند در مسابقات آتی شگفتی‌ساز باشند.

شاید بتوان گفت در دور اول، دیدار ژاپن با ویتنام به لحاظ تاکتیکی بهترین مسابقه بود. ویتنام در چند سال گذشته صعود خوبی در فوتبال داشته است. آنها دو بار دروازه ژاپن را باز کردند و بارها به پر و پای مدافعان چشم بادامی ها پیچیدند.

ژاپن هم نظم و تاکتیک برتر خود را در فاز تهاجمی نشان داد، اما تاثیر پذیری آنها در دفاع کاملا مشهود بود. کره جنوبی هم در مصاف با بحرین نمایشی مقبول داشت.

هماهنگی در دفاع و حمله و مالکیت توپ و اداره‌ بازی نزد بازیکنان کره چشم نواز بود. پیروزی تیم‌ ما برابر فلسطین هم خبرساز شد.

باید تاکید کرد، دور اول مسابقات مقدماتی تحت تاثیر حضور فلسطین و حمایت مردمی از غزه بود. در این‌میان ایران این نقش حمایتی را بخوبی ایفا کرد. به لحاظ ‌فنی هم تیم ‌ما برتری خودش را بر حریف دیکته کرد.

برتری در پایه گذاری حملات و اتخاذ ترکیبی متفاوت از سوی قلعه نویی از جمله ویژگی های بازی نخست بود. البته هنوز معایبی در ساختار دفاعی به ویژه در عمق دفاع و کناره ها داریم.

تیم ‌ما در بازی بعدی باید روز جمعه با هنگ‌کنگ دیدار کند. استرالیا تیم قدری بود که فوتبالی مبتنی بر فیزیک جسمانی و قدرت بدنی ارائه داد. آنها هند را از پیش رو برداشتند و نشان دادند در کارهای ترکیبی و تهاجمی دارای طرح و برنامه‌هستند.

دیشب جدال عربستان و عمان هم زیبا و حساس بود. شاگردان برانکو برتری خود را تا دقایق پایانی برابر تیم خبرساز عربستان حفظ کردند.

دو لغزش دفاعی به ویژه در پذیرش گل نخست تمام رشته‌های برانکو را پنبه کردو شکستی تلخ به نام عمان نوشت. عربستان در دفاع نقائصی عدیده دارد و بازی با سه دفاع مرکزی و کندی ذاتی آنها حتما در مراحل بعدی برای آنها مشکل ساز خواهد شد.

مانچینی که بابت حذف بازیکنان کلیدی عربستان از جمله خط زدن سلمان فرج با انتقاداتی جدی رو به رو می باشد، خوش شانس بود که با گل دقیقه ۹۶ به پیروزی رسید و موقتا هواداران دو آتشه را آرام کرد.

به لحاظ اجرایی و ایجاد امکانات باید قطری ها را ستود. آنها بعد از جام جهانی، بار دیگر توانایی در اجرای مسابقات بین المللی را نشان دادند.اما تیم فوتبال شان شرایط ادوار گذشته را ندارد و امکان حذف آنها در مراحل بالاتر وجود دارد.

نویسنده: احمد میرزاییان