جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه

راهکار جدید فدراسیون برای سقف بودجه

همه پرسی کارگروه نظارت از مدیران لیگ گمانه‌زنی‌هایی را در ابن خصوص بوجود آورده است.

از فدراسیون فوتبال خبر آمده اخیرا کارگروه ناظر بر قراردادها به کمک دیگر اعضای فدراسیون فوتبال به دنبال تغییر و اصلاحاتی بر روی قانون سقف بودجه هستند.

آنها اخیرا طی نامه‌هایی جداگانه به مدیران عامل باشگاه‌های فوتبال نقطه نظرات آنها را در خصوص اصلاح قانون جویا شده و در تلاشند تا با تغییراتی قانون را سقف بودجه را تغییر داده و همه پسند کنند.

جالب اینکه بسیاری از مدیران در این خصوص هیچ ایده و نظری نداشته و اظهار نظر در این خصوص را به معاونین و مدیران زیردست خود ارجاع دادند یا شاید پاسخگویی در این مورد جزو اولویت‌هایشان نبوده است.

کاملا مشخص است که قانون سقف بودجه شکست خورده و فدراسیون فوتبال نیز آن را به خوبی می‌داند از این رو در نظر دارند تا طی یک همه پرسی از مدیران لیگ برتر و لیگ دسته یک و برخی دیگر از شاغلان در فوتبال مثل روسای هیات‌ها تغییراتی را در آن ایجاد کرده و به قولی با اصلاحاتی که به کمک اهالی فوتبال در این قانون لحاظ می‌کنند شرایط بهتری را برای باشگاه‌ها فراهم کنند.

این اقدام فدراسیون فوتبال در حالی انجام شد که طی هفته‌های اخیر اظهارات اغلب مدیران و مربیان تیم‌های لیگ برتری نشان می‌دهد که تقریباً درصد قابل توجهی از آنها به سقف بودجه اعتقادی نداشته و حتی رقابت تنگاتنگ، سخت و غیرعادلانه را در بازار نقل و انتقالات بیشتر از حاکمیت سقف بودجه بر قراردادها می‌پسندند.

هرچند به نظر بعید می‌رسد که فدراسیون بخواهد این قانون را حذف کرده و ملغی اعلام کند اما فرضیه‌ای وجود دارد که بر اساس آن فدراسیون می‌خواهد این طرح شکست خورده را به طور کامل لغو کند از این رو طی نظرسنجی از مدیران باشگاه‌های لیگ یک و لیگ آزادگان و همچنین برخی دیگر از اعضای حاضر در فوتبال می‌خواهند نقطه نظرات را بررسی کرده و در صورتی که اغلب به لغو قانون رای دهند به این شکل کارگروه ناظر بر قراردادها را منحل کرده قانون را لغو کند.

آنها برای اینکه خودسرانه قانونی را که وضع کرده لغو نکنند و به نوعی شکست را نپذیرند به اصطلاح توپ را به زمین مدیران باشگاه‌ها انداختند تا به این شکل ادعا کنند آنها خود خواهان لغو چنین قانونی بودند و فدراسیون نیز با احترام به نظر باشگاه‌ها قانون را لغو کرد. از طرفی برخی در فدراسیون فوتبال به ادامه اجرای این قانون اصرار داشته تا همچنان باشگاه‌ها را به این شکل از نظر مالی مدیریت کنند.

هرچند سقف بودجه در بسیاری از کشورها وجود دارد اما بندها و تبصره‌هایی درونش لحاظ شده تا باشگاه‌ها در رقابتهای بین‌المللی آسیب نبینند. ضمن اینکه ساختار در فوتبال‌های دیگر کشورها متفاوت از فوتبال ایران است و درآمدزایی و اجازه مانور مالی، بیشتری را به این باشگاه‌ها می‌دهند و اگر سقفی در نظر گرفته شده برای جلوگیری از پولشویی و شرط‌بندی در فوتبال صورت می‌گیرد.

به این ترتیب در فوتبالی که هزینه باشگاه‌ها از طریق منابع اغلب دولتی تامین می‌شوند، نظارت مالی باید از سوی ارگان‌های تحت پوشش انجام گیرد و بیلان مالی باشگاه‌ها از طرف شرکت مالک مورد ارزیابی قرار بگیرد.

آنچه مسلم است قانون سقف بودجه در فوتبالی که هنوز مالکیت مشترک وجود دارد، دولت سرمایه اعظم باشگاه‌ها را تامین می‌کند، حق پخش تلویزیونی پرداخت نمی‌شود، تبلیغات در انحصار سازمان لیگ و فدراسیون است و سازمان لیگ زیر مجموعه فدراسیون فوتبال به حساب می‌آید نمی‌توانیم امیدوار باشیم که سقف بودجه کارایی لازم را داشته باشد.

جالب اینکه فدراسیون فوتبال بدون در نظر گرفتن چنین مسائل بدیهی اقدام به تشکیل کارگروه و وضع قوانین کرد چرا که اغلب قوانین باید بر اساس نیاز و شرایط موجود وضع شود در حالی که همین حالا همین قانون به هیچ یک از حقوق باشگاه‌ها و بازیکن توجه نکرده و صرفاً با اعلام چند عدد نه تنها باشگاه‌ها را به جان هم انداخته بلکه آنها را برای تامین نیازشان مجبور به دور زدن قانون به روش‌های مختلف کرده است.

گزارش: نیلوفر مژدهی