جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه
فوتبال باشگاهی به میانه راه رسید؛

ملوان و شمس آذر پدیده های لیگ سیزدهم

در بحبوحه جنجال و مرافعه جدول، باید از هدایت اصولی و ارائه فوتبال ناب از سوی کادرفنی و بازیکنان گمنام ملوان و شمس آذر ستایش کرد که تمام توان خود را در مستطیل سبز نشان دادند.

لیگ باشگاهی با تمام سر و صداها و اعتراض ها و مسابقه بیانیه ها به نیمه رسید.

پول‌های هنگفتی در این فوتبال هزینه شد بی آنکه ثمرات روشنی در پی داشته باشد و از این رهگذر تیم‌ملی منتفع شود. شاید بارزترین نکته درباره لیگ بی کیفیت باشگاهی معدل سنی بالای تیم ملی ما است.

اگر باشگاهها به استعدادیابی و جوانگرایی توجه داشتند، بی شک نمود آن را در تیم ملی فعلی می دیدیم و بابت حذف چندین باره تیم امید افسوس نمی خوردیم.

اینکه در خوزستان و در مهد فوتبال ایران حال و روز تیم‌های این خطه را مناسب نمی بینیم و در استان های پرجمعیت ما ( فارس و خراسان) باشگاهی در لیگ مشاهده نمی کنیم، بیانگر افول فوتبال در مباحث مدیریتی و فنی است.

استقلال و پرسپولیس علی رغم داشتن تیم‌های پایه و آکادمی های همیشگی هیچگاه چهره هایی ناب و جوان را به فوتبال معرفی نکرده و همواره از استعدادهای دیگر باشگاهها ارتزاق کرده اند.

سپاهان باشگاهی که دارای امکانات خوب و موثری است و در مباحث مالی دست و دل بازی فراوانی داشته است، بی جهت انرژی خود را به حواشی فوتبال اختصاص داده است.

مورایس مربی بزرگی است که مسئولان و کادر رسانه ای سپاهان، تمرکز او را سلب کرده و به بیراهه برده اند.

هر سه باشگاه در موضوع هزینه ها تخطی کرده و پول بیت المال را هدر داده و هواداران خود را آزار داده اند.

این همهمه و جدل تمرکز بازیکنان را به حاشیه برده و موجب بی کیفیت شدن لیگ شده است.

در این‌وادی ملوان و شمس آذر با گروهی از بازیکنان گمنام،جوان و با انگیزه فوتبالی ارائه می دهند که همگان آنها را تحسین می کنند. در این دو تیم خبری از مسابقه بیانیه و انگ‌زدن به‌این و آن نیست.

مهدی تارتار و سعید دقیقی و کادر فنی آنها را باید ستود، که با دل سپردن به تمرینات منظم و آماده نمودن بازیکنان جوان این‌چنین در مستطیل سبز نمایش‌می دهند. دیروز بازیکنان جسور و شجاع شمس آذر جلوه ای از فوتبال سالم و هجومی را در برابر تیم پر ستاره سپاهان ارائه دادند.

دوندگی بی امان، فوتبال تک ضرب و ترکیبی و تاکتیک مقابله گرایانه آنها در وقت نخست حقیقتا چشم نواز بود.

در سی دقیقه نخست پیام ‌نیازمند پنج موقعیت تک به تک حریف را خنثی کرد و موثرترین بازیکن سپاهان بود.

ملوان هم‌  مانند شمس آذر با هزینه ای نازل تیمی شکیل را مهیا کرده است. بازی های زیبا و به دور از حاشیه باعث دلگرمی هواداران انزلی شده است.

انتظار این است که مدیران و مسئولان تیم‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان در دور برگشت لیگ‌مسیری درست انتخاب کنند.

انگ زدن به یکدیگر و اتهام زدن به داور و مسئولان سازمان لیگ و... دردی از فوتبال ما دوا نخواهد کرد.

کسب مقام با‌ هیاهو و داد وقال ارزشی ندارد. باید این انرژی را در داخل میدان و زمین‌های چمن صرف کرد و به نتیجه رسید. ملوان و شمس آذر الگوی فوتبال باشگاهی هستند. باید این نوع تفکر را در فوتبال‌باشگاهی اشاعه داد و به هدف رسید.

نویسنده: احمدمیرزاییان