یکشنبه سی ام اردیبهشت ماه

فرصتی دوباره برای خانواده ژیمناستیک

روز شنبه ( نهم دی ماه ) جلسه تودیع و معارفه در فدراسیون ژیمناستیک برگزار شد و طی آن فدراسیون ژیمناستیک به خانم زهرا اینچه درگاهی ، تحویل داده شد .

خبردوم

آرش فرهادیان مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیون های ورزشی در گفتگویی ، ضمن تأیید این خبر ، در مورد صدور ابلاغ برای ایشان گفت؛

در مورد صدور حکم ، صحبت هایی با خانم درگاهی شده ولی در مراسم تودیع و معارفه ، ابلاغی به او ندادیم، اما توافق شد که ایشان ، فعلا فدراسیون را تحویل بگیرند و کارشان را شروع کنند و برای برگزاری مجمع تلاش نمایند  .

آن تصمیم « شجاعانه » ای که پیش از این و در مقالات پیشین در این خصوص نوشته و گفته بودیم که آقای وزیر محترم می بایستی در موضوع « ژیمناستیک » تصمیم « شجاعانه » ای اتخاذ نمایند ، همین بحث سپردن اداره امور فدراسیون ژیمناستیک ، به خانم درگاهی بود .

مشخصاً ، این کار باید صورت می گرفت ، چرا که در آخرین مجمع انتخابات فدراسیون ژیمناستیک در اسفند ماه سال گذشته ، از سوی متولیان امر در وزارت ورزش و جوانان ، انتخابات بدرستی صورت نگرفته بود و با اقدام ناسنجیده مسوولان و ممانعت از حضور خانم درگاهی در زمان رای گیری ، آنهم در مقابل چشمان تیزبین نماینده فدراسیون بین المللی ژیمناستیک ( FIG ) ، نتیجه ای ، جز ابطال انتخابات ، چیز دیگری را تصور نمی کردیم ، ضمن آنکه ، فدراسیون بین المللی ژیمناستیک هم ، صراحتا خانم درگاهی را همچنان به عنوان رییس فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران می شناخت .

پیش  از این هم نوشته بودیم که مسوولان محترم وزارت ورزش و جوانان با زبان « زور » و تهدید ، نمی توانند تعیین کننده مسیر حرکت ورزش ، در دنیای امروز و در عرصه بین المللی ورزش باشند .

... و اما ژیمناستیک ، که در این ایام ، اداره امور آن ، بار دیگر با تصمیم کارگزاران ورزش ، در اختیار یک « ژیمناست » قرار گرفت .

ادعا می کنیم که ژیمناستیک کشورمان ، مجدداً فرصت دوباره ای پیدا کرد که با ظرافت ، آسیب شناسی ، نیاز سنجی ، بهره مندی از حداکثر ظرفیت های انسانی و ... و همچنین با ایجاد فضای دوستی ، اتحاد ، همدلی و یکپارچگی ، مسیر موفقیت و بهروزی دلاور ژیمناست های مان را در عرصه پیکارهای برون مرزی تداوم بخشد ،

و این مهم ، بدون شک با نگاه بلند خانم درگاهی که امروز ، مجدداً اداره امور ورزش زیبا ، پایه ، بنیادین و پر مدال ژیمناستیک را به دست گرفته اند ، امکان پذیر است .

نگارنده این سطور ، با شصت سال سن ، وارد پنجاهمین سال فعالیت خود در این ورزش شده است و شاید بیشتر از هر فعال دیگری در ژیمناستیک ، آشنا به چگونگی تاریخ پر فراز و نشیب این همیشه « مظلوم » در پهنه ورزش ایران زمین .

ژیمناستیک ما ، طی حدود هشتاد سال فعالیت رسمی ، بیشتر از آنکه به تقویت جایگاه خود در ادوار مختلف بپردازد ، به « خودزنی » مشغول بوده و بسیار بسیار هم در دوره هایی ، زخمی و درمانده .

اینک سووالی که در این بین مطرح می شود ، آنست که ، جامعه فهیم و فرهیخته ژیمناستیک ، در طی این چند دهه ، چه نفعی از این جدال و نزاع « درون خانوادگی » برده ، که باز هم می خواهد با ادامه همان « نادوستی »  ها ، در این ایام پر چالش و پر حاشیه ، ببرد .

از دعواهای پیشینیان ، چه « خیر » مثبتی برده ایم که می خواهیم مجدداً همان راه گذشتگان مان را ، بپیماییم .

... و یقیناً ، نه فقط خانم دکتر درگاهی ، بلکه تک تک کسانی که دل در گرو توسعه ژیمناستیک دارند ، بایستی عزم خود را جزم کنند ، برای یافتن راهی پسندیده تر در راستای اهداف بلند این ورزش پر مخاطب .

تقسیم اینهمه نیروی ارزشمند انسانی ژیمناستیک ، به دو اردوگاه « خودی » و « غیر خودی » و ... ، جز کوچک کردن حلقه خدمتگزاران به ژیمناستیک و کوچک شدن افتخاراتشان ، هیچ حاصل دیگری نخواهد داشت .

می نویسند که خانم درگاهی « ملکه » ژیمناستیک ایران است .

سووال می کنیم ، یک « ملکه » با مردمان سرزمینش « ژیمناستیک » چه می کند ؟

خبر دوم

  مهاجرت سعید رضا کیخا به استرالیا

سعید رضا کیخا ، ملی پوش سابق ژیمناستیک ایران ، تصمیم گرفت که برای ادامه زندگی ، به استرالیا ، مهاجرت کند .وی ، در گفتگویی اعلام کرد ؛

 با دعوت یکی از باشگاه های خوب در استرالیا مصمم شدم ، برای کسب تجربه و دانش بیشتر به این کشور بروم.

کیخا در ادامه می گوید : در زمانی که ورزشکار بودم ، همه سعی و تلاشم را کرده تا افتخار آفرین باشم و امروز هم می خواهم در عرصه مربیگری به مدارج بالاتر رسیده و یک مربی لژیونر باشم و ... .

تأسف آنست، که به چشم خود ببینیم، سرمایه های ملی ژیمناستیک کشورمان به هر دلیل موجه و غیر موجه ای ،همه سختی ها و دلتنگی ها را می پذیرند و به خارج از ایران ، مهاجرت می کنند .

طی ده سال گذشته ، بیش از ده نفر از شاخصین و گرانقدر ترین سرمایه هایی که در کشورمان، ساخته شدند، پرورش یافتند و به ثمر نشستند، برای رسیدن به آرزوها و یافتن راهی بهتر برای فعالیت حرفه ای خود، به خارج از کشور رفتند .

پس از رضا فرخیان ، ستاره ایروبیک ژیمناستیک ، محمد رمضانپور و علی عزیزی دو دلاور ژیمناستیک هنری ، اسماعیل ادهمی قهرمان اسبق شایسته ژیمناستیک هنری و مدیری جوان ، دکتر حسن میرقایمی از نام آوران اسبق قهرمانی و مربی و داور برجسته ژیمناستیک هنری و ... این آخری هم سعید رضا کیخا .

مهاجرت برای کسب مهارت و دانش بیشتر و همچنین بهبود شرایط مالی و زندگی ، فی نفسه امر نکوهیده ای نیست ، اما امید که در کشورمان ، بستری فراهم شود که آنها که هستند ، بمانند و آنها رفته اند ، بازگردند.

نویسنده:فرامرزسنگینی