جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه
والیبال و راه آینده

هوتهم: نامزد های ریاست فدراسیون هم دعوت شوند

قرار است پس فردا جلسه کمیته مشورتی فدراسیون والیبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی برگزار شود اما اولویت های این ورزش بعد از رفتن داورزنی چیست و چه باید کرد؟

جعفر هوتهم، مربی باتجربه بین المللی و یکی از کارشناسان خبره کشف و پرورش استعداد در ایران در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: به نظر من در این برهه اولویت فدراسیون باید انتخاب رئیس فدراسیون باشد اما اگر قرار است درباره استخدام سرمربی جدید پیش از انتخابات تصمیم گیری شود پیشنهاد می کنم از کاندیدا های ریاست فدراسیون هم در نشست مشورتی دعوت شوند چرا اگر فردی را انتخاب کنیم که رئیس جدید آن را نپذیرد در بعد بین المللی انعکاس بعدی پیدا می کند.

هوتهم افزود: من با انتخاب رئیس صد در صد والیبالی اعتقاد دارم ضمن اینکه سرپرست فدراسیون باید تکلیف کمیته های آموزش، استعدادیابی و مربیان را مشخص کند، کمیته مسابقات کار خود را به خوبی انجام می دهد اما نکته ای که مغفول مانده است عدم استفاده از شخصیت های برجسته والیبالی در این تشکیلات است.

استاد هوتهم می افزاید: نظر من برای تیم ملی استخدام مربیان ایتالیایی است ولی با حضور سعید معروف به عنوان سرمربی موافق نیستم، برای وی احترام زیادی قائل هستم اما دوست ندارم که وی به سرنوشت بهروز عطایی یا علی دایی در فوتبال دچار شود.

شعبان پور: معروف بهترین بازیکن قرن است اما...

محمد شعبان پور، پیشکسوت و کارشناس باتجربه والیبال مازندران نیز می گوید: والیبال در جهان پرمخاطب ترین ورزش است و این ورزش در کشور ما در 20 سال اخیر جایگاه خوبی را به دست آورده است که حتی به رتبه چهارم لیگ جهانی نیز نایل آمده است کوچک ترین اشتباه در تصمیم گیری والیبال ما را که یک قرن برای آن زحمت کشیده ایم به عقب خواهد برد.

خاک خورده های والیبال نباید از فدراسیون دور بمانند، به عنوان یک پیشکسوت هرگاه که گذر من به فدراسیون می افتد به جز یکی دو نفر بقیه را نمی شناسم واقعا افرادی که زندگی خود را برای والیبال گذاشته اند باید کجا کار کنند؟ والیبال ایران مدیون مرحوم یزدانی خرم است و آقای داورزنی هم اقدامات ایشان را تداوم بخشیده است اما اکنون شرایط جدیدی به وجود آمده است که سرنوشت آن در گرو تصمیم گیری های اصولی است.

پاسور سابق سرشناس دهه 60 والیبال درباره انتخاب مربیان تیم ملی نیز می گوید: آقای معروف یکی از تاثیر گذار ترین بازیکنان قرن والیبال ایران بوده است اما نباید او را بسوزانیم، اجازه بدهیم کنار مربیان خارجی بزرگ آب دیده شود یک مربی بزرگ مانند ولاسکو ردپای ارزشمندی از خود در والیبال ایران برجای گذاشته است به طور مثال مربی پیش از ولاسکو امیر غفور را به اردو هم دعوت نمی کردند اما ولاسکو با دید عالی خود این بازیکن را برگزید تا جایی که یکی از ستاره های والیبال ایران و جهان محسوب می شود.

سلیمانی: بانوان مربی بزرگ خارجی می خواهند

فریبا سلیمانی، مربی بین المللی والیبال و از بانوان پرتلاش این عرصه در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: فدراسیون والیبال نسبت به تشکیل کمیته های استعدادیابی و آموزش اقدام کند و نظم و سر و سامانی اساسی در ارکان این فدراسیون به وجود آورد، ما در بخش بانوان به یک مربی صاحب کارنامه نیاز داریم و مربیانی چون مریم خمسه کنار وی قرار دهیم تا برای آینده مربی متشخصی تربیت کنیم.

سلیمانی می افزاید: در بخش آقایان من به مربیانی مانند پیاتزا اعتقاد دارم و والیبال ما نباید بار دیگر با آزمون و خطا روی بیاورد در مورد آقای معروف هم معتقد هستم که ایشان می تواند به عنوان دستیار کنار مربی خارجی قرار گیرد.

گفت و گو: جمشید حمیدی