جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه
هرج و مرج در فوتبال؛

مدیریت غلط و سه باشگاه طلبکار!

قوانین من در آوردی، تصمیمات یک شبه و جرائم آبکی و بخشش های عجیب، فوتبال باشگاهی را به بیراهه برده است. باشگاههای خاطی هم در این آشفته بازار بجای پذیرش خبط و خطا، طلبکارجامعه شده اند!

حال و روز فوتبال باشگاهی ما خوب نیست. با این دست فرمان مسیری ناهموار طی خواهیم کرد و به ناکجا آباد خواهیم رسید.

تلاش های سازمان لیگ و برگزاری متعدد مسابقات به دلیل تصمیمات غلط در فدراسیون و کمیته های زیر مجموعه آن ضایع شده است. تاسف آور اینکه باشگاه‌های خاطی که قوانین را زیر پا گذاشته و پول بیت المال و مال مردم را به یغما برده و بی اخلاقی را به اوج رسانده اند، هر یک دیگری را متهم می کنند و طلبکار شده اند.

در فوتبالی که دلالی بیداد می کند، چرا باید حق واسطه گری و دلالی یک بازیکن را باشگاه متقبل شود؟

دلال هایی که با بازار گرمی و بالا بردن عجیب قراردادها، گاه حق دلالی خود را تا پانزده درصد ارتقا داده اند،چرا باید تا بدین حد در فوتبال مداخله کنند؟‌ به چه دلیل مالیات یک بازیکن را باید باشگاه بپردازد؟‌ بر اساس کدام منطق قرارداد بازیکن داخلی باید با دلار پرداخت شود؟

یادمان هست که دو سال پیش پول مردم در بورس چگونه توسط مدیران سرخابی پودر شد و به تاراج رفت!

دست بردن در قراردادها و سند سازی ها هم عمدتا توسط سه باشگاه سپاهان و استقلال و پرسپولیس انجام شده است!

در این‌گیرودار بجای آنکه تیم‌های ذوب آهن، تراکتور و ملوان که در بالای جدول قرار دارند به این بی عدالتی معترض باشند، سه تیم خطاکار طلبکار جامعه فوتبال شده و با جلو انداختن مردم و هوادارانی که در سرما و گرما یار و یاور تیمشان هستند، در صد پاک کردن صورت مساله می باشند.

فدراسیون و کمیته های زیر مجموعه آن هم بجای مبارزه با این همه ناهنجاری و فساد در فوتبال، به دلیل تصمیمات غلط در جایگاه متهم قرار دارند!

محدود کردن باشگاهها به عقد قراردادها و تعیین سقف پولی که ابتدای فصل در برنامه گنجانده شد، ‌آبکی بود و باشگاهها به راحتی آن را دور زدند.

خنده دار است که  ابتدا از سپاهان ۴ امتیاز کسر شد. بعد نوبت به پرسپولیس رسید تا در پرونده گولیسیانی  خطای کار شناخته شده و یک امتیاز هم از آنها کسرشود (این دو باشگاه هم با جرائم‌مالی سنگینی هم مواجه شدند).

در مرحله بعدی نوبت به استقلال رسید. درباره قرارداد سه بازیکن ابهاماتی وجود داشت. بحث ارسال نامه به مراجع بین‌المللی با امضا ی جعلی و سربرگ های فدراسیون هم مطرح بود. همه منتظر برخورد کمیته های مربوطه بودند، اما به یک باره معادلات به هم ریخت.

امتیازهای کسر شده به سپاهان و پرسپولیس برگشت و موضوع رسیدگی به جرائم استقلال مراعی ماند!

این تصمیمات خلق الساعه همه را به واکنش واداشت و نشان داد که فوتبال سلیقه ای ما تابع‌هیچ قانونی نیست.

اگر کمیته استیناف نظری داشت، در رد تصمیمات فدراسیون و کمیته انضباطی باید همان موقع اقدام می کرد نه در انتهای بازیهای نیم‌فصل و در اوج رقابت تیمها !

این دو گانگی، شائبه حمایت از تیمهایی خاص را تقویت می‌کند و فدراسیون و مجموعه مسئولان آن را در گوشه رینگ قرار می دهد.

چگونه است امتیازات سپاهان برگشت داده شده، اما در شب مسابقه با گل گهر اعلام می شود که قرارداد شش بازیکن آنها باید اصلاح و تا آن زمان این نفرات حق بازی ندارند! (‌سوال اساسی این است که تکلیف این شش بازیکن که در بازیهای گذشته برای سپاهان  به میدان رفته اند چه خواهد شد).

اگر این کار خطا‌ بوده چرا برای آنها کارت بازی صادرشده است؟

در این ارتباط نکات مهم دیگری هم‌وجود دارد که در فرصت بعدی بدان خواهیم پرداخت.

نویسنده: احمد میرزاییان