دوشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه
والیبال و راه آینده

وادی: آموزش فدراسیون فلج شده است

راه آینده والیبال را چگونه طی کنیم، این پرسش البرز ورزشی است که چند هفته ای از نگاه خبرگان توپ و تور پی گرفته می شود. دوست نداریم متکلم وحده باشیم چرا که والیبال ورزشی مبتنی بر همکاری جمعی است.

ابراهیم وادی یکی از سازنده ترین مربیان بین المللی والیبال در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: نظرات خیلی خوبی را کارشناسان والیبال مطرح کرده اند من با همه این نظرات موافق هستم درباره تیم ملی اعتقاد دارم یک مربی خوش فکر و دارای رزومه را برای چهار سال استخدام کنیم. اگر نگاه ما مقطعی است بهتر آنکه برای کاری که شدنی نمی نماید به مربیان ایرانی فکر کنیم.

وادی افزود: پیشنهاد صریح من در اینباره پیاتزای ایتالیایی است، یک مربی جدی و سختگیر است. درباره ساختار فدراسیون نیز اعتقاد به تغییرات دارم فدراسیون والیبال در آموزش فشل مانده و تمام هم و غم این بخش برگزاری سمینار، وبینار بودو کسب درآمد درصورتی که در زمان آقای علیرضا معمری که هم اینک در ایتالیا مربیگری می کند کار استعدادیابی آنقدر جدی بود که نسل طلایی دهه گذشته از دل اقدامات کمیته آموزش برخواست اکنون استعداد ها را رها کردیم و استعدادیابی ما فلج شده است، آموزش را باید به دست اهلش سپرد. در فدراسیون والیبال کمیته های  داوران و مسابقات کار خود را خوب انجام می دهند اما کمیته آموزش محلی از اعراب ندارد.

بازدرهوا: کمک به استان ها از یاد نرود

در استان ها چه می گذرد و روسای هیات ها درباره شرایط کنونی فدراسیون چه نظری دارند. حسن بازدرهوا، داور بین المللی و رئیس هیات استان هرمزگان در گفت و گو با البرز ورزشی اظهار کرد: پارسال فدراسیون والیبال نگاه خوبی به هیات ها داشت و با حذف ورودیه 40 میلیونی تیم های استانی برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور یکصد میلیون تومان به هیات ها کمک کرد اما این اقدام جالب در سال جاری اعمال نشده است.

در روز های اخیر بحث خانه والیبال شهرستان ها به عنوان یک مشکل مطرح شده است در این زمینه قانون صراحت دارد اینکه دستگاه متولی ورزش می تواند خانه های والیبال را به هیات ها اجاره دهد. خب در این صورت هیات ها ناچار به درآمد زایی می شوند.

داور بین المللی والیبال ساحلی همچنین به لزوم استفاده از متخصصان شهرستانی در امور اجرایی و مدیریتی در فدراسیون والیبال اشاره می کند و می گوید: نباید همه چیز منحصر به برخی اشخاص باشد و دیگران به حساب نیایند هیات های استان ها درامر پشتوانه سازی نقش مهمی دارند و این مسئله نباید از نظر رئیس جدید فدراسیون دور بماند، ما در انتخابات پیش رو به حتم به برنامه محور بودن رئیس جدید رای خواهیم داد.

سرمست: ارتباطات بیداد می کند

شاید حدود 300 مربی بین المللی در بخش بانوان داریم که منتظر بازار کار برای تلاش های خود هستند یکی از مربیان مریم سرمست، مربی بین المللی و دارای مدرک دکتری تربیت بدنی است وی در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: ارتباطات در فدراسیون والیبال بیداد می کند و هر کسی که راه و چاه را نداند بیرون از گود رانده می شود به طور مثال من از دو سال پیش مدرک مدرسی کلاس های مربیگری را گرفته ام اما در این مدت حتی یکبار از من برای تدریس استفاده نکرده اند درصورتی که افرادی را که یک درجه بین المللی از من کمتر دارند و شاگرد من بوده اند در چندین دوره تدریس کرده اند.

سرمست افزود: ذهن امسال من در این ورزش بسیار درگیر است اینکه چه راهی را باید برویم که حق ما داده شود به عنوان یک مربی بین المللی که سال ها با دست خالی تیمداری کرده اند و شاگردانی را هم به تیم های ملی تحویل داده اند انتظار دارم که عدالت در امور اجرایی فدراسیون جاری شود.

گفت و گو: جمشید حمیدی