جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه
شکست های پرگل

غیرممکنی که ممکن شد!

اتفاقی که در ابتدای فصل برای تیم فولاد افتاد و شکست‌های پر گلی که متحمل شد آنها را در جدول رده‌بندی در شرایط بدی قرار داده است.

تیم فولاد از ۱۴ بازی خود ۸ شکست را در کارنامه دارد که البته همه آنها حاصل فعالیت منصوریان نیست و بخشی از آنها سهم مارتینز است. مربی فولادی‌ها که کار خود را از هفته پنجم آغاز کرد در ابتدا شروع خوبی داشت اما کم‌کم با توجه به مشکلاتی که در این تیم وجود داشت، نتوانست تفکر خود را اجرایی کند.

این تیم هر چند با ۱۲ امتیاز در رده یازدهم قرار دارد اما سایه ۴ تیم تعقیب‌کننده را روی سر خود احساس می‌کند. شاگردان مارتینز که هفته گذشته با پیکان بحران زده روبه‌رو شده بودند، می‌توانستند با کسب یک پیروزی ارزشمند جایگاه خود را در رده یازدهم تثبیت کرده یا حتی ارتقا دهند، اما تنها یک تساوی، هیچ حاشیه امنیتی برایشان ایجاد نکرد.

امید تیم فولاد، بازی هفته پایانی نیم‌فصل اول مقابل نساجی‌مازندران در خوزستان است. آنها امیدوارند این شانس را داشته باشند تا تیم نساجی قعرنشین را شکست داده و خود را در جایگاه بهتری از جدول رده‌بندی قرار دهند، در‌حالی‌که نساجی نیز با تغییر و تحولاتی که داشته نمی‌خواهد ته جدول باقی بماند و شرایط را تغییر می‌دهد. در‌هر‌حال مارتینز و شاگردانش اگر می‌خواهند در جدول رده‌بندی نزول نکنند باید بازی هفته پانزدهم را با پیروزی پشت‌سر بگذارند.

هوادار، می‌تواند صعود کند

هوادار آنقدر باخت تا بالاخره محمود فکری، خود تصمیم به جدایی گرفت و جای خود را به مسعودشجاعی داد.

مسعود شجاعی در اولین گام با تیم هوادار یک امتیاز ارزشمند از خانه نساجی که رقیب مستقیم آنها محسوب می‌شود کسب کرده است. آنها به همراه تیم‌های پیکان و صنعت نفت ۱۱ امتیازی هستند و تفاضل گل شبیه به هم را در اختیار دارند.

از این رو شرایط برای هر دو تیم بسیار سخت و حساس است این تیم هفته آینده با استقلال‌خوزستان بازی دارد. یک بازی بسیار مهم مقابل یک حریف مستقیم! بدون‌شک نتیجه این بازی در سرنوشت هر دو تیم بسیار تاثیرگذار است.

از این رو بازی مقابل استقلال‌خوزستان که به‌تازگی اولین برد خود را دشت کرده، می‌تواند یکی از سخت‌ترین بازی‌های تیم هوادار باشد. این تیم در‌صورت پیروزی در این بازی و تغییر تفاضل گل خود می‌تواند حتی از مس‌رفسنجان سبقت گرفته و در جایگاه دهم جای گیرد.

پیکان، قصد جبران ندارد

تیم پیکان به مسیر نادرست خود طی فصول اخیر ادامه می‌دهد و تغییری در تفکرات مدیران این باشگاه دیده نمی‌شود.

تقریبا می‌توانیم بگوییم دیگر عادت کردیم که طی فصول اخیر تیم پیکان را در نیمه پایینی جدول و در شرایط بد ببینیم از این رو حالا که آنها در رده سیزدهم قرار گرفته و فقط ۱۱ امتیاز از ۱۴ مسابقه کسب کردند، به‌نظر می‌رسد برنامه‌ای برای جبران اشتباهات فصول گذشته خود ندارند.

خودروسازان بعد از اینکه با رسول خطیبی به نتیجه نرسیدند، این روزها با عنایتی هم کار خاصی انجام نمی‌دهند. تقابل آنها مقابل فولاد فرصت خوبی بود تا از شرایط موجود فاصله گرفته و حداقل جایگاه خود را در جدول رده‌بندی ارتقا دهند. این تغییر شرایط می‌توانست روند آنها را بهتر کند اما پیکان نه به‌واسطه شکست‌های مکرر که به‌دلیل عدم‌پیروزی و کسب تساوی‌های زیاد در انتهای جدول جا خوش کرده است.

شاگردان عنایتی دیگر خودشان هم باور کردند که شرایط به‌نفع‌شان نیست. پیکان اگر می‌خواهد جایگاه خود را در نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر تغییر دهد بدون شک باید در بازی هفته پانزدهم برنده از زمین خارج شود؛ آن هم در یک شرایط سخت در بازی مقابل استقلال‌تهران که خود برای قهرمانی تلاش می‌کنند و قصد ندارند به هیچ تیمی باج دهند.

از این رو پیش‌بینی می‌شود اگر پیکان خوش‌شانس باشد و رقبایش بازنده شوند، شاید حداقل جایگاه سیزدهم را از دست ندهد.

صنعت‌نفت، کشتی به گل نشسته

صنعت‌نفت‌آبادان یکی دو هفته است بردن را از یاد برده است.

شاگردان عبدالله ویسی که از بازی‌های آسان استفاده نکردند قطعا در هفته‌ها پایانی و در بازی‌های سخت هم کاری از پیش نمی‌برند. شاگردان ویسی در میان تیم‌های بحران‌زده پایین‌جدول نتوانستند از امتیاز میزبانی در هفته چهاردهم استفاده کنند و در مقابل ذوب‌آهن که این روزها هر حریفی را از پیش رو برمی‌دارد، شکست را پذیرفتند.

حالا آنها باید در بازی آخر در دیدار سختی دیگر در تبریز به مصاف تراکتور بروند. صنعت‌نفتی‌ها البته قرار است تا پایان نیم‌فصل با ویسی همکاری کنند و بازی با تراکتور می‌تواند حسن‌ختام همکاری دراماتیک دو‌طرف باشد.

نساجی، مقاومت جواب نداد

مقاومت مدیران این باشگاه در عدم ‌برکناری سرمربی مورد علاقه‌شان به اندازه نیم‌فصل طول کشید، اما درنهایت این مربی دوباره استعفا داد و مدیران باشگاه نساجی به‌دلیل نتایج ضعیف او چاره‌ای جز موافقت با استعفای او نداشتند.

تیم نساجی هر چه تلاش کرد با مهدی رحمتی به نتیجه نرسید. رحمتی از ۱۲ بازی که روی نیمکت قرار داشت ۷ شکست به دست آورد؛ یعنی بیش از نیمی از مسابقات خود را شکست خورده است.

بازی هفته گذشته تیم نساجی در خانه مقابل هوادار فرصت خوبی بود تا آنها یک پیروزی دیگر را به کارنامه خود بیفزایند اما درنهایت آنها با یک کامبک رویایی موفق شدند از یک شکست خانگی دیگر فرار کنند. این تساوی اما بی‌فایده بود و تاثیری در جایگاه آنها در جدول رده‌بندی نداشت و تیم نساجی همچنان با ۱۰ امتیاز در جایگاه پانزدهم جدول رده‌بندی قرار دارد.

حضور لوکاس آلکاراز، سرمربی جدید نساجی، شاید برای این تیم خوش‌یمن باشد. آنها امیدوارند با سرمربی جدید در بازی آخر حداقل مقابل فولاد پیروز شده و با روحیه به تعطیلات بروند.

استقلال‌ خوزستان و کار غیر‌ممکن

استقلال‌ خوزستان قعرنشین رقابت‌های لیگ برتر است، این تیم تا قبل از هفته چهاردهم حتی یک پیروزی هم کسب نکرده بود و اولین سه امتیاز آنها در بازی هفته چهاردهم مقابل مس‌رفسنجان بحران‌زده رقم خورد.

تیم استقلال‌خوزستان هر چند این هفته به اولین پیروزی خود دست پیدا کرد، اما شاگردان پورموسوی که در ۷ بازی اخیرشان تنها ۲ بار مغلوب شده‌اند و ۴ تساوی و یک برد در کارنامه آنها دیده می‌شود.

 استقلال‌خوزستان در هفته پایانی نیم‌فصل نخست برای فرار از قعر جدول باید به مصاف هوادار تهران برود. در‌صورت پیروزی تیم استقلال‌خوزستان در بازی هفته پایانی مقابل هوادار این تیم می‌تواند شانس صعود تا رده دوازدهم را داشته باشد، البته بازی مستقیم آنها مقابل هوادار یکی از رقبای اصلی در تغییر این جایگاه بسیار تعیین‌کننده است.

گزارش: نیلوفر مژدهی