یکشنبه سی ام اردیبهشت ماه
والیبال و راه آینده

اهری زاد؛ غفلت جبران ناپذیر از والیبال استانها

در شرایطی که برخی از اهالی والیبال همچنان مترصد بازگشت محمدرضا داورزنی به ریاست فدراسیون یا دست کم تعلیق والیبال ملی ما هستند این واقعیت را از نظر دور نداشته ایم که والیبال بدون ما و یا با ما داورزنی و دیگران ادامه می یابد و در قرن 21 ایستادن و متوقف شدن معنی و مفهومی ندارد.

لذا به خاطر آیندگان هم شده باید بهترین راه و روش را برای طی طریق این ورزش زیبا برگزینیم.

دکتر سعید اهری زاد، بازیکن سابق تیم دانشجویان ایران و دعوت شدگان به اردوی تیم ملی والیبال در دهه های گذشته یک سالی است که ریاست هیات والیبال استان آذربایجان شرقی را برعهده گرفته است، وی معتقد است: ما برای آینده در این ورزش برنامه ریزی نداریم و جایگاه های استان ها در گسترش این ورزش مشخص نیست عملکرد هیات های ورزشی مورد ارزیابی قرار نمی گیرد و هیچ وقت ندیده ایم که فدراسیون والیبال با بررسی کارنامه چهارساله روسای هیات ها آنها را موظف به پاسخگویی سازد.

ایجاد انگیزه در استان ها یکی از عوامل موفقیت فدراسیون های ورزشی خواهد بود، ساختن پدیده در والیبال زمانبر است بازیکنی مانند سعید معروف والیبال یک استان و یک کشور را تحت تاثیر قرار می دهد اما از ساختن جایگزین برای این ستاره ها غافل می مانیم به طور مثال در شهر و استان ما دوستانی 27 سال هیات را در دست داشتند اما می بینیم امروز تبریز با آن همه سابق دچار مشکلات ساختاری و زیربنایی است و هیچکس هم مسئولیت این نواقص را برعهده نگرفته است.

دکتر اهری زاد درباره انتخابات پیشروی والیبال می گوید: ما نباید به فرد رای بدهیم به برنامه کاندیدا ها نگاه کنیم و متوجه شویم که اشخاص با چه نیت و اهدافی مسئولیت ها را برعهده می گیرند، فدراسیون و هیات نباید قائم به فرد باشد ما در والیبال به مربی خارجی نیاز داریم اما این نباید به منزله از دست دادن اعتماد مربیان داخلی باشد، والیبال ایران باید عصر جدیدی را آغاز کند.

کوزه لی؛ مدیر فقط والیبالی

حبیب کوزه لی، بازیکن سابق تیم ملی مردی که با تیم گالاتاسرای ترکیه در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده است امروز در گنبد زندگی می کند. وی در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: انتخاب یک مدیر غیر والیبالی وقت را به هدر می دهد و بانی بروز سلیقه های شخصی در این ورزش می شود، سوای اصراری که در انتخابات ریاست فدراسیون دارم تاکید می کنم که تیم ملی نیازمند مربی بزرگ خارجی است، رویکرد به مربی داخلی باعث افت بیشتر والیبال ما خواهد شد.

کوزه لی افزود: از سوی دیگر فراموش نکنیم که استخدام مربیان مطرح اروپایی باعث شهرت و توجه بیشتر جهان به والیبال ما می شود. ترجیح من در مجموع به انتخاب رئیس فدراسیونی است که مدیریت و شناخت والیبال داشته باشد و به پیشکسوتان بها بدهد. آنها گنجینه هایی از تجربه و دانش والیبال هستند که متاسفانه حتی در شهر خودمان یعنی گنبد هم مورد کم لطفی قرار می گیرند. نگاه کنید والیبال گنبد چگونه اسیر تصمیمات افرادی شده که اعتقادی به خبرگان و استخوان خورد کرده های این ورزش ندارد.

شعبان خمسه؛ دغدغه مربیان ایرانی

فاطمه شعبان خمسه، کاپیتان سابق تیم ملی و مربی بین المللی والیبال در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: هرچند دغدغه امروز جامعه والیبال ایران به تیم ملی آقایان است اما بانوان هم خانواده این ورزش محسوب می شود، من سرمربی تیم زیر 16 سال ملی بوده ام به جرات می گویم که دختران ما از نظر استعداد کم نظیر هستند و اگر ثبات در امر انتخاب مربیان ما وجود داشته باشد و سال به سال دستخوش تغییرات نشود با توجه به کمپ کم نظیری که آقای داورزنی احداث کرده اند می توانیم جز بهترین های آسیا باشیم، کمپ و امکانات ما از کشور هایی مانند ویتنام و تایلند به مراتب بهتر است.

شعبان خمسه اضافه می کند: لیگ والیبال بانوان ایران واقعا فاجعه است سال 1400 قهرمان ایران شدم اما امروز تیم ندارم و وقتی به شرایط باشگاهی در بانوان نگاه می کنم واقعا تاسف بار است. لیگ پویا نیازمند اسپانسر قوی است که ما از آن بی بهره هستیم.

پاسور سابق تیم ملی والیبال بانوان تاکید می کند: ما در بخش بانوان و آقایان به مربی خوب خارجی نیاز داریم یک مربی خوب مانند ولاسکو شرایط را به کلی تغییر می دهد و نگاه جدیدی را در این ورزش جاری می سازد. والیبال بانوان به ویژه به تحول و تغییر تفکر نیاز دارد.

مربی جوان والیبال ایران در خاتمه اضافه می کند: ما بیش از 100 مربی بین المللی زن داریم و بیشتر آنها دارای سوابق ملی هستند فدراسیون والیبال باید با استفاده از نفوذ خود زمینه را برای اشتغال ما در کشور های دیگر فراهم سازد، خود من حاضر هستم با هزینه شخصی حداقل در کشور ها عربی و شرق و غرب آسیا فعالیت کنم و فکر می کنم که این یکی دیگر از دغدغه های مربی ایرانی است.

گفت و گو: جمشید حمیدی