جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه

ژنرال قفل فوتبال ايران را باز كرد!

تيم ملي فوتبال باز برد، آنهم پُر گل مقابل هنگ كنگ در مسابقات مقدماتي جام جهاني.

اينكه تيم ملي با همان نفراتي كه طي هشت سال در اختيار كي روش بودند، از زمان حضور امير قلعه نوعي از اين رو به آن رو شده شك و شبهه اي در آن نيست.

فوتبال هجومي و پرگل و در يك كلام تماشاگر پسند موضوعي است كه موجب آشتي ملي با تيم ملي شده و اكنون عالم و آدم از تيم قلعه نوعي انتظار قهرماني در آسيا را دارند، هرچند كه با توسعه و رشد و سرمايه گذاري تيم هاي عربستان، ژاپن، كره، استراليا، قطر و حتي لبنان و امارات كار بسيار دشواري است اما امير قلعه نوعي در همين مدت كوتاه نه تنها ثابت كرده مرد روزهاي سخت است، بلكه همين انتظاري كه از تيم ملي در سطح جامعه بوجود آمده بيانگر اين است كه مردم به قدرت واقعي فوتبال ايران معترف شده اند و همين موضوع (!) نشانه عملكرد مثبت، موثر و اثر بخش ژنرال است.

عملكردي پيشرو و پيش برنده كه هرچه رضايت جامعه را افزونتر مي كند فرياد و سرزنش را بر سر تاج و فدراسيونش بيشتر مي نمايد.

ساده بگويم! تيم ايران هرچه بهتر و قشنگ تر بازي مي كند و مهمتر اينكه در هرلحظه از بازي با خلق موقعيت بوي گل مي دهد، بيشتر ياد خاطرات تلخ بازي با انگليس و آمريكا و ايضا روزهاي نااميد كننده با ويلموتس و صد البته تصميمات غلط مهدي تاج و همفكرانش مي افتيم!

يادتان است! بعد از عزل اسكوچيچ چقدر با دليل و برهان گفتيم و نوشتيم يك مربي ايراني را سكاندار تيم ملي كنيد؟ خاطرتان هست! چقدر از توانمندي مربيان ايراني و در راس آنها از شايستگي هاي امير خان گفتيم؟

يادتان نرفته كه با هزار و يك دليل گفتم اگر اجازه مي دادند اميرخان (كه تقريبا حضورش نهايي شده بود) درآستانه جام جهاني سكاندار تيم ملي شود! جلوي انگليس گلباران نمي شديم و به آمريكا نمي باختيم تا براي اولين بار شانس حضور در مرحله بعد را داشته باشيم و مهمتر اينكه كسي جرات نداشت سرود پرافتخارايران را زمزمه نكند كه مضحكه جهانيان شويم؟!

آيا همه اينها خاطرتان هست؟ اگر تاج با كج انديشي اجازه مي داد چنين افتخاري نصيب ايران و مربي ايراني شود، آيا الان امير خان با كارنامه جهاني شناسامه دارتر روي نيمكت نمي نشست كه دنيا هم به وجودش افتخار كند؟

لطفا خوب نگاه كنید! همين بازيكناني كه اكنون هيمنه به پا كرده اند، همان نفرات ٢٠١٨ روسيه و ٢٠٢٢ قطر هستند كه با وجودي كه پيرتر شده اند اما سرحال تر و سرزنده تر و دونده تر بازي مي كنند، مثل شيري كه از قفس آزاد شده اند.

انگار هشت سال باسياست كي روش زنداني بودند كه امير خان قفل پاي آنها بازكرده است!

نویسنده: مجید سعیدی