جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه
پول پاشی در لیگ بی محتوا؛

سقفی که فرو ریخت!

علی رغم تاکید فدراسیون بر رعایت باشگاهها در خصوص سقف قراردادها، این دستور العمل زیر پا گذاشته شد و  کارت چند بازیکن بدرستی صادر نشد!

استقامت و پایداری سازمان لیگ و عدم صدور مجوز بازی برای چند تیمی که از دستورالعمل صادره تخطی کرده بودند قابل ستایش است.

سپاهان که در اخبار نقل و انتقالات در صف اول قراردادهای نجومی قرار داشت، برای آل کثیر نتوانست مجوز بازی بگیرد. در ایامی که آل کثیر به سپاهان‌ پیوست همگان به قرارداد نجومی و پشت پرده او ایراد گرفتند.

مسئولان این تیم البته با رد ادعای پرسپولیسی ها به رعایت سقف قرارداد به ویژه در زمینه جذب آل کثیر تاکید داشتند. حالا با شروع لیگ و بروز مشکل برای آل کثیر، سپاهانی ها در پی کاهش قرارداد آل کثیر بر آمده اند.

از طرفی مالک باشگاه تراکتور هم چندی پیش در باره قرارداد ۵۳ میلیاردی سپاهان با رضا اسدی ادعاهایی را مطرح کرد.

همین موضوع در باره رضا شکاری و پرداخت ۱۵ میلیارد به باشگاه گل گهر بابت رضایت نامه او هم مطرح است (چون مبلغی بالاتر به خود بازیکن هم‌ پرداخت شده است).

سال گذشته هم قراردادهای نجومی با بسیاری از بازیکنان استقلال منعقد شد و موجب بروز مشکلات بنیانی برای مدیران حاضر شد.

این شرایط و پرداخت‌های عجیب و غریب در پرسپولیس، گل گهر و آلومینیوم اراک که از بودجه های دولتی و صنعت کشور بهره می برند به وفور دیده می شود و...

قنبر زاده نایب فدراسیون فوتبال پریشب در گفت و گویی گفت: یکی از بازیکنان لیگ برتری برای فصل جاری قرارداد ۱۵ میلیاردی دارد.برای همین بازیکن برای فصل بعد قرارداد ۴۵ میلیاردی بسته شده است!

این پول پاشی و حاتم بخشی بی رویه در لیگ بی محتوا و بی کیفیت قطعا آسیب هایی به همراه دارد و باید مقابل آن جبهه گیری درست داشت. به لحاظ فنی و ایجاد تعادل در جذب بازیکن هم‌  در برخی باشگاه ها نمونه هایی بارز از بی مبالاتی و اقدامات بدون مطالعه دیده می شود.

برای مثال تراکتور سازی اگر چه بازیکنان بزرگی را در خطوط دفاع و هافبک جذب و پول خوبی هزینه کرده، اما در خط حمله و درون دروازه نفرات قابلی در اختیار ندارد.

این موضوع به صراحت توسط خمنس مربی تراکتور سازی بعد از باخت به سپاهان بیان شد.

در آن سوی میدان اگر به لیست مهاجمان و هافبک های سپاهان توجه کنید، با کلکسیونی از بازیکنان سرشناس و کلیدی مواجه می شوید. تجمع این همه بازیکن درجه اول در مجموعه تیم قطعا برای مورایس مشکل ساز خواهد شد.

در بازی با تراکتور مغانلو، اسدی و شکاری سه مهاجم  سپاهان بودند. آل کثیر و کاوه رضایی هم در ترکیب نبودند.

در خط میانی به احسان پهلوان بازی نرسید و نور افکن هم آسیب دیدگی دارد و... در این‌ میان معلوم نیست نقش آکادمی ها و جوانگرایی در باشگاه ها چیست؟

پرسپولیس و استقلال با آن همه کبکبه و دبدبه و داشتن تیم‌های پایه و آکادمی چرا نتوانسته اند یکی دو جوان قابل به فوتبال معرفی کنند؟

نگاهی به معدل سنی بازیکنان پرسپولیس به وضوح ناکار آمدی در موضوع جوانگرایی را نشان‌می دهد!

در تیم‌ های شهرستانی هم به ندرت بازیکنان بومی می یابید که در لیست آنها حکم کیمیا دارد. بنابراین باید پذیرفت فاصله گرفتن باشگاهها از بازیکن سازی و رویکرد غلط انها  به آماده خوری و حاضری خوری آسیب جدی به فوتبال باشگاهی به ویژه در استانها و شهرستان ها وارد خواهد کرد.

از قدیم خوزستان به مهد فوتبال شهره بود. اوضاع و احوال سه تیم حاضر این استان به خوبی فاصله گرفتن از استعدادیابی و بی توجهی به بازیکنان بومی را نشان‌می دهد .در تبریز و انزلی هم این نقیصه به وضوح دیده می شود.

دیار خراسان و فارس هم با آن همه ظرفیت تیمی در لیگ برتر ندارند. این کاستی ها نشان از نگاه غلط به نظام باشگاهداری دارد. نگاهی آماتوری و بی مطالعه در فوتبال که محکوم به شکست و فروپاشی است .

نویسنده: احمد میرزاییان