جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه
پول سالاری بلای فوتبال باشگاهی؛

با ریخت و پاش ها مقابله کنید!

ادعای مدیران  باشگاهي در باره جذب نفرات آنها توسط گروه رقیب و با پیشنهادات نجومی را بررسی و برای یک بار با خاطیان برخورد کنید!

همه باور داریم فساد و بی بند و باری مالی در فوتبال بیداد می کند. همه پذیرفته ایم که پول سالاری و دلالیسم بلای فوتبال باشگاهی شده است!

همه می دانیم که برخی مدیران باشگاهي با دور زدن قوانین و در پشت صحنه با بازیکنان مذاکره می کنند و جدا از قرارداد به آنها امکانات مالی مضاعفی پرداخت می کنند.

یکی از موضوعاتی که برای دور زدن‌ قانون در باشگاهها به غلط مرسوم شد بحث آپشن بود، که از ابتدا با آن مقابله نشد!

در این زمینه بهانه خوبی هم تراشیده شد (گفته شد برای تشویق و ترغیب بازیکنان و مربیان و ایجاد انگیزه  میان آنها پاداش جداگانه ای تحت عنوان آپشن مصوب و به ‌اجرا در می آید).

البته در پشت صحنه برخی باشگاه ها بحث واگذاری خودرو، زمین، سهام و پرداخت اجاره اماکن استیجاری مطرح و حتی پذیرش مالیات بازیکنان و مربیان را به عهده گرفتند که در قرار داد اصلی مشاهده نمی شود.

لذا برای نظارت به عملکرد مالی باشگاهها تنها نباید به رویت قرارداد اولیه اکتفا کرد.

در این زمینه به صراحت باید گفت: تیم‌های پرسپولیس و استقلال و چند تیم صنعتی اساسا دارای انضباط مالی نبوده اند و در حاتم بخشی و پول پاشی رویه غلطی در پیش گرفته اند!

دیروز مالک باشگاه تراکتور سازی به وضوح درباره انتقال رضا اسدی ادعایی را مطرح کرد.

وی گفت: ما حاضر به پرداخت ۱۵ میلیارد تومان به اسدی بودیم، اما شنیده ام او در قبال ۵۳ میلیارد تومان به سپاهان رفته است.

در این زمینه مانند همیشه مناقشه ای بین طرفین ایجاد شدو سپاهان بیانیه ای شدید اللحن صادر کرد!

درباره انتقال آل کثیر  هم این ادعاها وجود داشت. گفته می شود حسین زاده هم جدا از  مبلغ قرار داد اولیه با در نظر گرفتن آپشن های دیگری به تراکتور منتقل شده است و...

این موضوعات را باید در سطح کلان و در دولت و مجلس تصویب و ابلاغ کرد.

تیم‌های صنعتی به ویژه سپاهان و گل گهر و فولاد خوزستان و آلومینیوم اراک و امثالهم اجازه ندارند بی رویه و بدون ضابطه هزینه کنند.

استقلال و پرسپولیس اجازه ندارند با حیف و مال اموال و منابع دولتی هزینه های میلیاردی داشته باشند و بیت المال را خالی کنند. آنها در تازه ترین جفایی که به مردم روا داشتند به سهام اعضا در بورس لطمه زدند.

یکی از نکات جالبی که در مناقشه بین سپاهان و تراکتور پیش آمد، گفته شد این هنر سپاهان بود که رضا اسدی را جذب کرد و...

به این دوستان باید گفت: اساسا این بی هنری است که پول آماده و از جیب بیت المال و حاصل دسترنج کارگران فولاد مبارکه را این چنین به حراج بگذارید!

مدیران پرسپولیسی و استقلالی هم مانند شما از پول مردم هزینه و ولخرجی  می کنند.

شما و سرخابی ها و بقیه اگر هنری دارید با درآمدزایی و تبلیغات شناخته شده کارتان را پیش ببرید، وگرنه برداشت پول از صنعت و جیب دولت که هنر نمی خواهد.

جالب اینکه تیم‌های نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان با آن قدمت و‌پیشینه و هوادار از کوچکترین امکانات دولتی بهره ای نبرده و به سختی روزگار سپری کردند.

این نگاه دو سویه با عدالت هم سازگار نیست. اینکه چند تیم صنعتی در پول غوطه ور باشند و از گروه دیگر از توپ و لباس اولیه هم دریغ شود.

در سنوات گذشته با همین ‌نگاه تیم‌های سازنده درتهران مانند بانک ملی، راه آهن و نفت تهران از صحنه خارج شدند و به تاریخ پیوستند.

باید با دقت و بر اساس قانون مدون و نظارت موثر این اوضاع اسف بار در فوتبال را اصلاح کرد و موضوعات مدیریت را در باشگاه ها جدی گرفت. مدیران نالایق را کنار گذاشت و دست دلال‌ها را کوتاه کرد.

نویسنده: احمد میرزاییان