جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه
سمینار سالانه مدیران باشگاه های کشور

حق پخش به کجا می رسد؟

سمینار سالانه مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر، دسته اول و فوتبال بانوان کشور دیروز برگزار شد، یکی از مهم‌ترین نکاتی که درمورد آن بحث شد به حق پخش فوتبال مربوط می‌شد.

در کنار حق پخش تلویزیونی فوتبال، تعویق احتمالی رقابت‌های لیگ برای حل مشکل حضور بانوان و همچنین احتمال تغییر برخی قوانین نقل و انتقالاتی از دیگر مواردی بود که در این جلسه در مورد آن اظهار نظر شد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در حاشیه این جلسه گفت: امروز باشگاه‌ها نامه‌ای را امضا و به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تکلیف کرده‌اند که پیگیر حق پخش باشیم. حق پخش موضوع بسیار مهمی است که باید حل شود. امروز مفصل بحث کردیم و ساعت 14 با برخی مدیران درباره سقف بودجه و همچنین حق پخش جلسه‌ای خواهیم داشت. به دوستان گفتم الان آدرس درست در مجلس شورای اسلامی است. مجلس باید در لایحه تلفیق، حق پخش را ببیند.

وی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی باید این لایحه را می‌برد که نبرد. کمیسیون فرهنگی وزارت ورزش نیز باید این لایحه می‌برد که این اتفاق نیفتاد. در کمیسیون فرهنگی همان چیزی تصویب شده که در برنامه ششم به تصویب رسیده بود و اصلا کارایی لازم را نداشت. به همین خاطر مدیران باشگاه‌ها بابت این موضوع ناراحت بودند. تنها جایی که داریم کمیسیون تلفیق است و باید این بودجه را لحاظ کنند. ما اعضای کمیسیون تلفیق را دیدیم و نامه‌ای به رئیس مجلس دادیم که اگر حق پخش در برنامه هفتم دیده نشود به مشکل می‌خوریم؛ چراکه در صدور مجوز حرفه‌ای ما را الزام خواهند کرد که باشگاه‌ها با صداوسیما قرارداد داشته باشند.

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: در بحث لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت‌های آسیا چنین مانعی برای پخش به‌وجود آمده است و درحال برداشتن این موانع هستیم تا مردم برای دیدن بازی‌ها به مشکل نخورند. اینجا باید به‌صورت جدی دنبال حق پخش باشیم. بار دیگر نامه باشگاه‌ها را به رئیس مجلس خواهیم داد، اما مساله اصلی کمیسیون تلفیق است.

تاج درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها یادآور شد: حضور بانوان مسیر خودش را طی می‌کند و مصوبه‌هایی که باید از نظر قانونی گرفته می‌شد، گرفته شده است. الان دنبال این هستیم که کدام ورزشگاه‌ها می‌توانند میزبان حضور بانوان باشند. یکی، دو ورزشگاه آمادگی حضور بانوان را دارند و شاید به‌خاطر همین موضوع و یکی دو موضوع دیگر، شروع لیگ برتر یکی، دو روز عقب بیفتد.

گزارش: نیلوفر مژدهی